Slovenia - Szlovénia
2008 május
És a múlt
Ljubljana Bled Maribor Portoroz - Portorozs Koper Skiing (ki kell keresni)
Szlovénia kétségkívül figyelemreméltó kis ország. Jugoszlávián belül elismerten a legfejlettebb területként tartották számon. Még oda tartozott, amikor Mariborba kellett utaznom, üzleti tárgyalásra. Autóval mentünk két kollegával és már a falvak képe is modernebbre váltott, ahogy közeledtünk a városhoz, maga a város pedig akár Ausztriában is lehetett volna: tökéletes tisztaság, jól karbantartott épületek, szép és gazdag üzletek, sok étterem, kávézó. Egycsapásra megkedveltük. A környezet is Ausztriához hasonlított: magas hegyek, sűrű erdők. A munkaebéd után sétára vittek bennünket a vendéglátóink, megtekintettük a város központját és rácsodálkoztunk a tényre, hogy a legtöbb épület az osztrák uralom idején született. Nem vált a város kárára. Egyáltalán, a  hasonlóság Ausztriához bájt kölcsönzött a városnak és - mint a későbbi utazásaim során tapasztaltam - az egész országnak. A délutáni megbeszéléseket rövid kirándulás követte: büszkén mutatták meg, hogy pár kilométerre a város szélétől indul a kabinos lift a síterepre. Boldog város! Szófiához hasonlóan pár lépést kell tenniük télen és máris csatolhatnak. Maribor persze kedvesebb, szebb. Sajnos, sohasem sikerült kipróbálnom a lejtőiket.

Bledbe a golf invitált. Amikor papíron nyugdíjba vonultam, gondoltam egyet, megbeszéltem magammal, hogy elmegyek játszani a nagyon szépnek mondott bledi pályára, ahová a "láncos kutya" szeretettel hurcolta a vendégeit (a másik a zárt Brioni szigeten volt/van). Nem mondom, kiváló pálya, gyönyörű a környezet is és a pálya se kutyaütőkre terveztetett. Nincs ugyan teli water-hazard-okkal (víz-akadályokkal), mint ahogy az a világhírű tervezőknél ma divat, de igencsak hosszú és domborzatilag is változatos. Van olyan trükk, hogy a tee-től (elütőhelytől) mintegy 170 m-re 4 méteres falszerű meredek emelkedik, van olyan is, ahol fenyőfák csúcsa között üti el a kezdőütést az ember. Rendkívüli módon élveztem, három nap játszottam, akkoriban nem fárasztott el nagyon. A környék fő nevezetessége nem a golf-pálya, hanem egy gyönyörűséges tengerszem, amelyhez a város szépen lefut, a tó egyik partszakasza sík, szemben vele dombok emelkednek, a várossal szemben pedig egy, közvetlenül a partnál induló függőleges sziklafal tetején középkori vár uralja a tájat. A tó közepén kis sziget hord a hátán egy tűtornyú templomot. Mesevilág. Barangol az ember körülötte és nem tud betelni vele, nem is fárad el. Itt találtam rá a 8mOD vitorlásra, amely évekig adott kemény munkát, sok kínt és valami kis örömet: a 8mOD történelme.

Bled mellett, egy zuhatagos patak melletti kastély-épületben fogyasztottam életem talán legjobb pisztrángját, a rózsaszínű, mandulával készített halat a patakból fogták, ahogy hihetően előadták.

Apropos, a szlovén konyha kiváló, minden étlapon megtalálhatók a helyi ételek és az európai konyha remekei is.

Portorozsban is a 8mOD miatt jártam, ott lovagoltuk meg először Litkey Farkival. Óriási, jól kezelt kikötő, nagyon közel került hozzánk és meg fogják rohanni a nyugatiak (ha van még talpalatnyi hely). Koper-ben, a kikötőben tárgyaltunk vitorlás-tervezővel, hajó-építővel, innen vitorláztunk ki próbaúttal egy 10 m-es vitorlással. Nagyon kellemes környezetre és baráti hangulatra emlékszem.

Ljubljana-ba el kellett menni, mert Bledtől nincs messze és a fővárost az ember nem hagyja ki, ha teheti. Szolid város, pompázatos dolgokkal nem dicsekedhet, de gőzerővel fejlesztették a várost magát is és a hozzá vezető sztrádákat is. Most, hogy együtt léptünk be az Európai Unióba, Ljubljana 7-8 óra alatt elérhető lehet autóval.

Szlovénia kedvenc síterepe a magyaroknak, elsősorban közelsége, másodsorban talán a jó szálláshelyek miatt. Nekem két helyet sikerült kipróbálnom: Maribor alatt, még az Átkos időkben épült szakszervezeti üdülőnek készült, nem túl vonzó épületben és közvetlenül méteres havazás után, rosszul lekezelt terepen, nem tudtam igazán élvezni, a másik Bohinj volt, ami kis terep, de jól ápolt. Fent laktam a hegyen, szállodában, 50 méterre volt az első pálya. Remek síhetet töltöttem ott.