Switzerland (& Lichtenstein) - Svájc (és Lichtenstein)
Svájcot igencsak felületesen ismerem, bár több rövid látogatáson élveztem szépségeit, tisztaságát, gazdagságát. Egyike az első országoknak, amelyet a szocializmus országain kívül érinthettem, igaz, az első három-négy alkalommal csak Zürichet, mint átszállóhelyet Líbiába utazva vagy onnan hazafelé tartva. Először itt lepődtem meg azon, milyen óriási a különbség a magyarok és a svájci fiatalság nyelvtudása között. A zürichi repülőtér "counter"-éhez lépve először csak azon tátottam el a szám, hogy csupa kölyök,18-20 év körüli fiúk, lányok ültek a hosszú pult mögött, aztán azon, hogy 5-6 nyelvet beszéltek folyékonyan. Jó, három nyelv, a német, olasz és francia érthető, hiszen "belső nyelv", de valamennyien beszéltek hozzá angolul és németül is. Behozhatatlan előny! Udvariasságban nem ismertek tréfát. Történt, hogy Tripoli-Róma-Zürich-Budapest útvonatra szólt a magyar pavilon "felszámoló" gárdájának a jegye. Rómában már a beszállásra vártunk a "gate"-nél, amikor elkezdtek mindenfelől az épület felé szállingózni a szép egyenruhás reptéri alkalmazottak. Kétórás figyelmeztető sztrájk! Lekéstük a zürichi csatlakozást. A fiúk-lányok pillanatok alatt tisztázták, hogy leggyorsabban Párizs és Prága érintésével juthatunk haza úgy, hogy a párizsi reptér mellett töltjük az éjszakát. Oktondi módra megkérdeztem, nem drága megoldás-e ez? Az Alitáliára terheljük, szólt a válasz. Igaz, az Air France kekeckedett: a sztrájk arra való, hogy kellemetlenséget okozzon. Nem akarták elfogadni a voucher-eket.

Később Indiába menet vagy onnan jövet szálltunk át talán kétszer ugyancsak Zürichben, ezúttal egy-egy éjszakai ottartózkodással. Nagyokat sétáltunk a Limmat folyó partján, benéztünk valamelyik nagyáruházba. Itt mondtuk ki először - apróságot megfigyelve - hogy győzött a kapitalizmus. A város legnagyobb gyümölcs-virág piacán, valami szigetszerű képződményen járva - látva az áttekinthetetlen választékot - azt mondtuk, ha itt most (szezonon túli időpont volt) mangót kapni, győzött. Kaptunk.

Az első nyugat-európai autókirándulásunk is Ausztrián és Svájcon keresztül vezetett Franciaországba. Bekapcsoltuk természetesen Lichtensteint, megnéztük Vaduzt, a hercegi várat kívülről (belépni nem lehetett).Svájcba a  Buchs-Werdenberg városegyüttesnél, amelyet útikönyvünk Csipkerózsika városkájának becézett, a kis Rajna-hídon átkelve léptünk be. Innen kezdve mintha ködben autóztunk volna, annyira elmosódnak a svájci képek. Emlékszem, hogy ránkesteledett és valami nagyon pici, de nagyon kedves helyen tértünk nyugovóra, jóízű, vidékies vacsora után. Haloványan e emlékszem Zugra is, majd a Zürichi tóra és arra, hogy valahol ezen a környéken "leptük meg" magunkat azzal, hogy a baloldali fotókon látható kabinos függőpályával felmentünk a környék legmagasabb pontjára, ahonnan, a ködből kiemelkedve pazar kilátás nyílt.